رسم مسلمانی ریشه فتنه ها از دیدگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری یار ظالم نباشیم زهرا سلام الله علیها؛ جان فدای مقام ولایت حجاب اسلامی؛ نشانۀ عظمت زنان

احکام وضو

ویدئو 10

موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ انواع وضو
0 0 4729 64

موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ انواع وضو

0 0 4729

یکی از چیزایی که خیلی بهش تاکید شده اینه که انسان همیشه وضو داشته باشه ولی برای انجام بعضی از عبادات مثل نماز، این کار لازمه.

بعضی از عبادت ها مثل نماز واجب هستن و وضو هم به عنوان مقدمه نماز واجبه و هر مسلمونی موظفه احکام مربوط به اون رو یاد بگیره.

به دو شکل می شه وضو گرفت:

 1- ترتیبی: که عبارت است از شستن صورت و دستها و مسح جلوی سر و روى پاها، به شرحى که در قسمت های بعدی توضیح خواهیم داد.

2- وضوی ارتماسی: که عبارتست از فرو بردن صورت و دست ها در آب به قصد وضو و یا بیرون آوردن صورت و دست ها از آب به قصد وضو به شرحی که در قسمت بعد توضیح خواهیم داد.

Makarem.ir 2 سال قبل
موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ وضوی ترتیبی
1 0 13895 99

موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ وضوی ترتیبی

1 0 13895

وضوی ترتیبی یکی از دو نوع وضوئه که 5 مرحله داره: 1- نیت 2- شستن صورت 3- شستن دست ها 4- مسح سر 5- مسح پاها

برای وضو اول باید نیت کنه که برای رضای خدا وضو می گیره، همچنین باید قصدش رو از وضو مشخص کنه، مثلا به قصد نماز وضو می گیره یا قرائت قرآن یا به نیت مطلق وضو و یا چیزهای دیگه. البته لازم نیس انسان نيّت رو به زبان بیاره يا از قلب خودش بگذرونه، همين اندازه كه اگه ازش بپرسند، بدونه چیکار مى‏كنه، کافیه

بعد صورت رو از بالاى پيشانى يعنى جايى كه موى سر مى رويد تا آخر چانه و از نظر پهنا به مقدارى كه ميان انگشت وسط و شست قرار مى گيره، بايد بشوره.

بعد از اون دست راست رو از آرنج تا سر انگشتها و بعد از اون دست چپ رو هم از آرنج تا سر انگشتها باید بشوره.

بعد از شستن دستها بايد جلو سر رو با رطوبت آب وضو كه در دست راست باقى مونده مسح كنه و بنابر احتياط واجب، باید فقط با دست راست مسح کنه.

بعد پای راست و بعد از اون پای چپ رو مسح می کنه و بنابر احتیاط واجب باید پای راست رو با دست راست و پای چپ رو با دست چپ مسح کنه.

Makarem.ir 2 سال قبل
موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ وضوی ارتماسی
0 0 10483 89

موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ وضوی ارتماسی

0 0 10483

نوع دیگری از وضو وضوی ارتماسیه.

وضوی ارتماسی مثل وضوی ترتیبی چند قسمت داره: 1- نیت 2- فرو بردن صورت و دست ها به ترتیب در آب و یا بیرون آوردن اون ها به ترتیب از آب به قصد وضو 3- مسح سر 4- مسح پای راست و 5- مسح پای چپ

در وضوی ارتماسی باید اعضا از بالا به پایین شسته بشه یعنی اگه انسان وقتى صورت و دستهاش بیرون از آبه، میخاد قصد وضو کنه، باید صورت رو از طرف پیشانى و دستها رو از طرف آرنج در آب فرو ببره

ولی اگه موقع بیرون آوردن از آب می خواد قصد وضو کنه باید صورت رو از طرف پیشانى و دستها رو از طرف آرنج بیرون بیاره

همچنین در وضوی ارتماسی تا زمانی که آب در دست جریان داره فرصت کشیدن مسح هست برای همین باید سریعاً مسح ها کشیده بشه و گرنه آب دست ها، آب خارج از وضو محسوب می شه و وضو باطل می شه.

انسان می تونه وضوی بعضی از اعضا رو ارتماسی و بعضی رو ترتیبی بگیره اما بهتره که وضوی دست چپ رو همیشه غیر ارتماسی بگیره تا فرصت بیشتری برای کشیدن مسح داشته باشه.

Makarem.ir 2 سال قبل
موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ نبود مانع
1 0 4557 111

موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ نبود مانع

1 0 4557

یک تذکر: نبود مانع در اعضای وضو

یکی از شرایط وضو اینه که در اعضای وضو مانعی وجود نداشته باشه، پس اگه کسی مطمئنه چيزى به اعضاى وضو چسبيده، حتی اگه شك داره كه مانع رسيدن آب هست يا نه، بايد اون رو برطرف كنه. اگر فقط احتمال عقلايى مى‏ده که مانعى وجود داره، بايد بررسی كنه تا مطمئن بشه مانعى در اعضا نيست. مثلا کسی که گِل‏كارى يا رنگ كارى کرده طبیعتاً باید شك كنه که مانعی در دستش هست یا نه و بر این اساس باید بررسی کنه.

در این صورت اگه بعد از وضو مانعی در اعضای وضو ببینه و ندونه که مانع قبل از وضو در اعضا ایجاد شده یا بعد از وضو، وضوش صحیحه

ولی اگه قبل از وضو اعضای وضو رو بررسی نکرده باشه یا بدونه که مانع قبل از وضو در اعضا بوده ولی فراموش کرده که مانع رو برطرف کنه باید دوباره وضو بگیره و نمازهایی که خونده رو اعاده کنه.

البته اگه مانع خیلی کوچیک باشه مثلا بیشتر از دو ميليمتر نباشه برای وضو اشکالی نداره.

اگه در جاي وضو يا غسل چيزي چسبيده باشه که برداشتن اون ممکن نيست، يا کندن اون بسيار سخته، میشه به صورت عادی وضو یا غسل رو انجام داد و اشکالی نداره

برای مطالعه سایر شرایط وضو می تونید به پایگاه اینترنتی موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی به آدرس makarem.ir و یا به رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی مراجعه نمایید.

Makarem.ir 2 سال قبل
موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ شکیات وضو
1 0 9035 111

موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ شکیات وضو

1 0 9035

انواع شک در وضو عبارتست از:

1- شک در اصل وضو: اگه كسى وضو نداشته، و شک کنه که وضو گرفته يا نه، باید بنا رو بگذاره بر اینکه وضو نگرفته.

2- شک در بین نماز: اگه کسی در بين نماز شك كنه كه وضو گرفته يا نه، بنابر احتياط واجب باید نماز رو تمام کنه و بعد از اون وضو بگيره و نماز رو اعاده کنه

3- شک بعد از نماز: اگه کسی بعد از نماز شك كنه كه وضو گرفته يا نه، نمازش صحيحه، ولى براى نمازهاى بعد بايد وضو بگيره.

4- شک در حال وضو: اگه کسی در حال وضو در جزیی از وضو شک کنه، باید از محل شک دوباره به جا بیاره.

5- شک بعد از وضو: اگه کسی بعد از اتمام وضو شك كنه همه كارهاى وضو رو انجام داده يا نه، و یا درست انجام داده یا نه یا اصلا شرايط وضو رو داشته یا نه، نباید به شکش اعتنا کنه.

6- شک در بطلان وضو: اگه کسی وضو داشته ولی شك كنه وضوش باطل شده يا نه، باید بنا رو بگذاره بر اینکه وضوش باقیه

7- شک کثیر الشک: كسى كه در كارهاى وضو يا شرايط اون مثل پاك بودن آب یا وجود مانع در اعضاى وضو، زياد شك مى‏كنه، نبايد به شکش اعتنا کنه و باید مثل بقیه مردم وضو بگیره.

Makarem.ir 2 سال قبل
موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ مبطلات وضو
1 0 7093 69

موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ مبطلات وضو

1 0 7093

وقتی مکلف که وضو گرفته، تا وقتی مبطلات وضو رو انجام نداده باشه وضوش برقراره و می تونه با اون وضو، نماز بخونه یا قرآن رو لمس کنه. یعنی اگه کاری نکنه که وضو باطل بشه اون وضو با زمان از بین نمی ره و همچنان پابرجاست.

مبطلات وضو 8 تا هستن که عبارتنداز:

1- خارج شدن ادرار 2- خارج شدن مدفوع 3- خارج شدن بادى كه از مخرج مدفوع خارج میشه 4- خوابیدن به طوری که نه چشم ببینه و نه گوش بشنوه 5- بنابر احتياط واجب هر چیزی كه عقل رو از بين میبره مثل مستى، بيهوشى و ديوانگى 6- استحاضه زنان 7- هر چیزی كه براى اون بايد غسل كرد، مثل جنابت 8- مسّ ميّت انسان.

Makarem.ir 2 سال قبل
موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ وضوی جبیره ای - قسمت اول
1 0 12485 59

موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ وضوی جبیره ای - قسمت اول

1 0 12485

چيزی كه با اون، زخم يا عضو شكسته رو مى‏بندن به همراه دوايى كه روى اون میذارن «جبيره» گفته می شه.

وضوی جبیره ای در 2 وقت واجبه:

1- وقتیکه زخم يا دمل يا شكستگى در صورت و دستها باشه و روى اون باز باشه ولی آب ريختن روى اون ضرر داشته باشه و حتی دست تر هم نشه روی اون کشید

2- وقتی که زخم يا دمل و شكستگى با پارچه يا گچ يا مانند اون بسته شده باشه و باز کردن اون مضرّ باشه یا همراه با سختی فوق العاده ای باشد مثل شکستگی که با گچ بسته شده و رساندن آب به زیر اون بدون برداشتن گچ ممکن نیست.

Makarem.ir 2 سال قبل
موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ وضوی جبیره ای - قسمت دوم
1 0 10666 83

موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ وضوی جبیره ای - قسمت دوم

1 0 10666

ادامه احکام وضوی جبیره ای رو تو این قسمت بیان می کنیم.

اگه کسی می دونه تا آخر وقت نماز، زخم یا دمل یا شکستگیش بهبود پیدا میکنه بنابر احتياط واجب باید صبر كنه و نهایتاً اگه بهبود حاصل نشد در آخر وقت، نماز رو با وضو يا غسل جبيره‌اى به جا بیاره.

ولی اگه می دونه تا آخر وقت هم زخم، دمل یا شکستگی بهبود پیدا نمی کنه می تونه همون اول وقت نمازش رو با وضو یا غسل جبیره ای به جا بیاره.

اما اگه تا قبل از اتمام وقت نماز، عذر بر طرف شد، بنابر احتیاط واجب باید مجدداً وضو بگیره و نماز رو اعاده کنه

ولی اگه عذر بعد از وقت نماز بر طرف شد نمازهایی که با وضوی جبیره ای خونده اعاده نداره.

برای مطالعه بیشتر در مورد وضوی جبیره می تونید به پایگاه اینترنتی موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی به آدرس makarem.ir و یا به رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی مراجعه نمایید.

Makarem.ir 2 سال قبل
موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ وضوی معلولین و بیماران - قسمت اول
1 0 5483 82

موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ وضوی معلولین و بیماران - قسمت اول

1 0 5483

1- اگه کسی پا نداره و یا پاهای اون از مچ یا بالاتر قطع شده احتیاط اینه که اگر ساق پاش قطع نشده همونجا رو مسح کنه.

2- اگه کسی هر دو دستش از آرنج قطع شده بنابراحتیاط اگه براش ممکنه باید صورت خودش رو زیر شیر یا مانند اون بشوره و بعد اگه براش مشقّت نداره باید برای مسح سر نایب بگیره و الاّ مسح ازش ساقط میشه. و بعد از وضو باید پیشانى خودش رو آهسته بر چیزى که تیمّم بر اون جایزه بماله و بعد نماز بخونه.

3-اگه کسی یک دستش از آرنج قطع شده باشه باید از اون دست دیگه برای شستن صورت استفاده کنه، و اون دست رو زیر شیر آب می شوره و سر و پا رو مسح می کنه و لازم نیست بعد از اون تیمّم کنه.

4- اگه کسی دستش از مچ قطع شده باشه، ابتدا باید صورتش رو زیر آب بگیره سپس دست راستش رو از بالا به پایین بشوره و بعد به همین شکل دست چپش رو هم بشوره و در آخر باید بنابر احتیاط با باقیمانده دست خودش، مسح کنه.

ادامه مسائل مربوط به وضوی بیماران و معلولین رو در قسمت بعد توضیح خواهیم داد.

Makarem.ir 2 سال قبل
موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ وضوی معلولین و بیماران - قسمت دوم
1 0 5295 82

موشن گرافیک آموزش احکام وضو؛ وضوی معلولین و بیماران - قسمت دوم

1 0 5295

5-کسایی که از دست مصنوعی استفاده می کنن،  اگه بیرون آوردن دست مصنوعى موجب عسر و حرج نمی شه باید دست مصنوعی رو بیرون بیارن و صورتشون رو زیر آب بگیرن و بعد دست راست رو از بالا به پایین و به همین شکل دست چپ رو هم بشورن و در آخر بنابراحتیاط با باقیمانده دستشون مسح کنن.

ولی اگه بیرون آوردن دست مصنوعى موجب عسر و حرج می شه باید صورتشون رو زیر آب بگیرن و در آخر اگه امکان مسح سر و پا با دست مصنوعی هست باید از باقیمانده رطوبت صورت مسح کنن.

درسته که موالات یکی از شرط های وضوئه ولی طولانی شدن وضو به دلیل بیماری و ناتوانی، باعث به هم خوردن موالات و باطل شدن وضو نمی شه.

همچنین اگه کسی خونریزی مداوم در عضوی از اعضای وضو داشته باشه، و خونریزى اون حتّى با گذاشتن جبیره هم قطع نشه، باید بقیّه اعضای وضوشو بشوره، و مسح سر و پا رو انجام بده، و بعد احتیاطاً تیمّم هم انجام بده.

Makarem.ir 2 سال قبل