رسم مسلمانی ریشه فتنه ها از دیدگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری یار ظالم نباشیم زهرا سلام الله علیها؛ جان فدای مقام ولایت حجاب اسلامی؛ نشانۀ عظمت زنان

فرهنگی

ویدئو 55

حجاب اجباری
0 0 6839 570

حجاب اجباری

0 0 6839

حجاب اجباری

زندگی خصوصی و عمومی

ما در مورد گناهان زندگی خصوصی مامور به تجسس نیستیم

ولی در مورد گناهانی که در ملا عام انجام می دهند مانند بی حجابی یا شرب خمر یا رشوه خواری هم مردم مامور به نهی از منکر می باشند و هم حکومت باید آنها را نهی از منکر کند

آیه شریفه « لا اکراه فی الدین » در مورد اصول اعتقادی و باطنی می باشد

ماشین حریم خصوصی نمی باشد

عده ای آگاهانه و ناآگاهانه می خواهند محرمات را مجاز کنند تا به اصل نظام اسلامی ضربه بزنند .

Makarem.ir 5 سال قبل
چهارشنبه سوری
1 0 5532 353

چهارشنبه سوری

1 0 5532

بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مذمت چهارشنبه سوری

Makarem.ir 5 سال قبل
گام دوم انقلاب
0 0 3882 492

گام دوم انقلاب

0 0 3882

بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه العالی) در تأیید بیانیۀ رهبر معظم انقلاب به نام گام دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

بحمدالله 40 سال اول انقلاب را با موفقیت پشت سر گذاشتیم، دشمنان ما مخصوصا آمریکا 40 سال درباره ما دروغ گفتند و تهمت زدند و تهدید و تحریم کردند تا به عقیدۀ باطل خود نظام اسلامی را متزلزل سازند، گروهی که دست نشاندۀ خودشان هستند بر کشور ما حاکم کنند ولی حالا خودشان هم به اشتباهات و اوهام باطل خود پی بردند.

اکنون نوبت ماست که برای 40 سال آینده برنامه ریزی جامع و قوی و کاربردی داشته باشیم. تا بتوانیم از میان انبوه مشکلات به سلامت عبور کرده و موقعیت خود را در دنیا و منطقه تقویت کنیم.

بحمدالله اخیراً رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانیه ای جامع و حساب شده و پرمعنی و راهگشا تحت عنوان گام دوم انقلاب که ناظر بر 40 سال آینده است، صادر کردند و پیداست روی آن فکر و دقت زیادی شده است.

این بیانیه تاکنون مورد استقبال گروه های زیادی واقع شده ولی می دانیم استقبال و تقدیر و تشکر به تنهایی کافی نیست، اکنون وقت آن است که کارگروه هایی برای هر یک از محورهای هفتگانۀ آن بیانیه تعیین شود و برای پیاده کردن اهداف این محورها برنامه نویسی کنند.

به عنوان مثال یکی از محورهای هفتگانۀ بیانیۀ مزبور، مسألۀ منابع انسانی و معادن زیرزمینی و روی زمینی کشور و فرصت های موجود آن است .

باید از گروهی که تخصص در این مسأله دارند دعوت شود تا این منابع را براساس آمار و نقشه و تصویر احصاء کرده و طرز صحیح استفاده از آن را تبیین کنند و راه اصلاح اشتباهات موجود را نشان دهند.

همچنین در مسائل اقتصادی که یکی دیگر از محورهای این بیانیۀ ارزشمند است از گروهی از اقتصاددان ها دعوت شود که دربارۀ برنامه های راهبردی آن دقیقاً بیندیشند، کاستی ها و ریشه ها و راه حل های اقتصاد بیمار موجود را ارائه دهند و شرح جامع و مستدل و مستندی برای آن بنویسند.

و نیز دربارۀ محور مربوط به گذشتۀ انقلاب چالش های گذشته و تجربیاتی که از آن می توان آموخت به وسیلۀ گروهی تحلیل گر تاریخ انقلاب روشن شود.

درمورد محور مربوط به مسائل فرهنگی و اخلاقی از گروهی از فضلا و اندیشمندان دعوت به عمل آید تا دربارۀ طرق اصلاح وضع فعلی و راه حل ها بیندیشند و شرح لازم را برای آن بنگارند و همچنین سایر محورهای هفتگانه این بیانیۀ مهم.

بدون شک باید از کسانی برای هر یک از این محورها دعوت شود که عشق به انقلاب و امید به آیندۀ آن و توان کارکردن علمی و تخصصی را دارا هستند و البته جوان ترها بهتر می توانند عهده دار این امور گردند.

و چه بهتر که یک گروه قوی و فارغ از مسائل جناحی این دعوت ها را بر عهده بگیرد و با جدیت و دقت آن را دنبال کنند.

سرانجام، آن متن پرارزش و این شرح، کتاب جامعی بوجود می آورد که می تواند راهگشا در 40 سال آینده و منبعی برای آگاهی از نقشه های راه برای مسئولان کشور گردد.

و چه بهتر که مسائل مربوط به رسانه ها و فضاهای مجازی و فرصت ها و تهدیدهایی که در آنهاست و راه نجات از تهدیدها و استفادۀ بهینه از فرصت ها در آن اضافه شود.

اینجانب به سهم خود از رهبر معظم انقلاب به خاطر این بیانیه پرارزش و بسیار آموزنده تشکر می کنم و امیدوارم پیشنهادی که عرض کردم بتواند کمک به تأمین اهداف آن بنماید.

و در پایان باید از خداوند متعال کمک بخواهیم و با تمام وجود از ساحتش توفیق بطلبیم، زیرا بدون امدادهای او و عنایات اولیاءالله و امام عصر (ارواحنا فداه) نیل به این مقاصد مهم و پیروزی بر دشمنان سرسخت امکان پذیر نیست.

تاریخ انتشار: « 1397/12/08 »

Makarem.ir 5 سال قبل
گرانی و قاچاق
0 0 5108 223

گرانی و قاچاق

0 0 5108

داد مردم از گرانی ها و تورم بلند است. واقعا عده ای از مردم فریاد می زنند؛ دولت از یکسو گران می کند و برخی از مردم هم از سوی دیگر.

با توجه به وضعیت نابسامان و بغرنج بازار گوشت، در تهران تعدادی از مراکز و رستوران ها به دلیل گرانی ها تعطیل شده اند، این وحشتناک است!

دست های مافیایی وحشتناکی برای قاچاق در کار است؛ خطاب به رییس جدید قوه قضاییه، می گوییم شما با آن شجاعتی که دارید، آستین را بالا بزنید و با دو چیز شدیدا مبارزه کنید، نخست قاچاق گوشت و گوسفند، دوم سوء استفاده های کلانی که صورت می گیرد.

در خبرها آمده بود که یک نفر با همدستی افرادی در یک بانک، 500 میلیون دلار ارز 4200 تومانی برای واردات گرفته و تمام آن را در بازار به فروش رسانده است! چه کسی است که این طور جرات می کند؛ معلوم می شود که تنها نیست و عده ای همدست دارد؛ قوه قضاییه باید با این دو گروه شدید مبارزه کند.

قوه قضاییه با درایتی که دارد با ریشه های این مسائل برخورد کند، با گرفتن یک کاسب و تاجر جز مشکلی حل نخواهد شد، اینها مبارزه با معلول است، باید سراغ علت اصلی رفت.

با شجاعتی که در آقای رئیسی سراغ داریم امیدواریم با دقت و سرعت و به صورت جداگانه به این مساله رسیدگی کنند تا جلوی این سوء استفاده ها گرفته شود.

تاریخ انتشار: « 1398/02/11 »

Makarem.ir 4 سال قبل
تحویل مستندات چاپ کتاب خلاف عرف به وزیر بهداشت
0 0 4482 323

تحویل مستندات چاپ کتاب خلاف عرف به وزیر بهداشت

0 0 4482

در تاریخ 1397/11 مستندات چاپ کتابی به نام سلامت به وزیر بهداشت توسط معظم له تحویل داده شد که تمام فرهنگ غربی بدون رعایت خط قرمز ها درآن درج گردیده و کتاب در ایران منتشر و پخش شده بود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نباید چشم و گوش بسته دنبال غربی ها باشیم، ابراز داشتند: ما خطوط قرمزی داریم که نباید در این زمینه کوتاه بیاییم.

معظم له افزودند: اخیرا کتابی به نام سلامت در سال 2015 منتشر شده که ظاهراً برگرفته از نوشته های غربی هاست و بسیاری از خطوط قرمز ما را در هم شکسته و پیشنهادهای نامعقولی در آن دیده می شود، دوستان ما آن را بررسی کرده اند و نقاط ضعفش را یادداشت نموده اند که به جنابعالی می دهیم تا دستور دهید مورد بررسی قرار گیرد.

تاریخ انتشار: « 1397/11/18 »

Makarem.ir 4 سال قبل
مدعیان دروغین اسلام
0 0 4685 258

مدعیان دروغین اسلام

0 0 4685

مدعیان دروغین اسلام

يكي از عجايبي كه اخيرا از سوي جمعي از سران عرب مشاهده كرديم اين است كه تصويب كردند حزب الله لبنان جزء گروه هاي تروريستي است. حزب اللهي كه در تاريخ عرب شجاعت و شهامت آنها بي نظير است و افسانه شكست ناپذيري رژيم صهيونيستي را درهم شكسته است.

رژيم صهيونيستي فورا از اين مصوبه استقبال كرد و گفت اين گروه از سران عرب پيشنهاد جالبي كردند، يكي از روزنامه ها هم نوشته بود جمعيت سران عرب سرسپرده اسرائيل شدند. اكنون رژيم صهيونيستي دبيركل اتحاديه عرب به طور غيررسمي است و بهترين نشانه اين است كه سرسخت ترين دشمنان رژيم صهيونيستي يعني حزب الله را تروريست ناميدند.

آنها بدانند هرگز نمي توانند با مصوبات شرم آور افتخارات حزب الله را پنهان كنند، حزب الله همچنان قهرمان مي ماند و آنها نام ننگي براي خود به جاي مي گذارند.

از خدا مي خواهيم به عظمت اسلام ريشه رژيم صهيونيستي و نوكران آنها را قطع كرده؛ عالم اسلام را از شر اين نوكران رژيم صهيونيستي رها و آتش هايي كه در كشورهاي اسلامي روشن شده خاموش كند.

Makarem.ir 4 سال قبل
تسلیت شهادت طلبه همدانی
0 0 5108 60

تسلیت شهادت طلبه همدانی

0 0 5108

معظم له در ابتدای درس خارج فقه:
تسلیت شهادت طلبه همدانی
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تسلیت شهادت حجت الاسلام قاسمی از دستگاه های اطلاعاتی و انتظامی خواست در مقابل مخلان امنیت اجتماعی و اشرار مراقبت بیشتری داشته باشند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه روز  دوشنبه در مسجد اعظم قم، به جنایت اخیر همدان و شهادت طلبه شهید حجت الاسلام قاسمی واکنش نشان دادند.

ایشان خواستار اتخاذ تدابیر مناسب از سوی مسؤولان و دستگاه های امنیتی به منظور مقابله با اشرار شده و فرمودند: امیدواریم مسؤولان، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی در مقابل این فاسدان و مفسدان و اشرار خبیث و بدطینت مراقبت بیشتری بکنند تا این گونه مشکلات در آینده پیش نیاید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی همچنین به همراه حاضران در جلسه درس خارج برای شادی روح و غفران مرحوم حجت الاسلام قاسمی فاتحه ای قرائت کردند.


تاریخ انتشار: « 1398/02/10 »
 

Makarem.ir 4 سال قبل
تحول اساسی در قوه قضائیه
0 0 4763 684

تحول اساسی در قوه قضائیه

0 0 4763

قوه قضاییه به تحول اساسی نیاز دارد

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اظهار خوشبختی از انتصاب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان رییس جدید دستگاه قضا، توصیه هایی مهم خطاب به ایشان و دیگر دست اندرکاران قوه قضاییه ارائه کردند.

ایشان با بیان این که امیدواریم با آمدن ایشان تحولی در قوه قضاییه پیدا شود، فرمودند: مردم دغدغه ها و نارضایتی هایی از دستگاه قضایی دارند؛ تاکید ما این است که باید با برنامه ریزی مناسب مشکلات حل شود و رضایت مردم جلب شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشتند: مشکلات از چند ناحیه سرچشمه می گیرد، نخست طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها، گاهی سال ها طول می کشد و هنوز یک پرونده در جریان است.

معظم له افزودند: یک علت این مساله این است که بخشی از مردم برای کوچک ترین اتفاقات به دادگاه مراجعه می کنند، سابقا با حکمیت و پادر میانی بزرگ تر ها مشکلات را حل می کردند، این مشکل فرهنگی است و باید آموزش های لازم در این خصوص به مردم ارائه شود که حتی الامکان به دستگاه قضایی مراجعه نکنند.

ایشان تشریفات دست و پاگیر موجود را از  دیگر عوامل اطاله دادرسی دانسته و با تاکید بر حذف این تشریفات، فرمودند: اگر مشکل قانونی وجود دارد باید در مجلس قانونی بگذارند تا این مشکل حل شود.

معظم له با بیان این که عامل دیگر اطاله دادرسی سوء استفاده برخی از وکلا است، فرمودند: برخی وکلا که وجدان ضعیفی دارند می گویند تا می توانید پرونده را طولانی کنید؛ اینها از پیچ و خم های قانون استفاده می کنند و سبب می شوند تا روند رسیدگی طولانی شود، جلوی اینها هم باید گرفته شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: وکلای محترم دادگستری بدانند اگر احساس کنند حق با طرف است وکالت او را قبول کنند و اگر احساس کنند حق با کسی نیست وکالت او را نپذیرند، شرعا طرفداری از باطل جایز نیست.

معظم له افزودند: مشکل دیگر این است که ارتباط دستگاه قضا با حوزه کم است، باید بیش از این ارتباط وجود داشته باشد، خیلی از مسائل راه حل دارد؛ ما در دوران ریاست سابق قوه قضاییه گفتیم هزاران نفر از جوانان به خاطر مهریه در زندان هستند؛ این ها زندانیان بی گناه هستند، بیایید بنشینم و حل کنیم اما به خاطر بعضی تعصب ها نیامدند؛ الان هم عرض می کنیم اینهایی که به خاطر مهریه در زندان هستند بیگناه هستند و راه حل دارد.

ایشان یادآورشدند: ارتباط دستگاه قضایی ما با حوزه های علمیه باید قوی باشد چراکه راه حل بسیاری از مشکلات در حوزه و درس های خارج است؛ تاکید ما این است که مسؤولان قضاییه باید تحولی در نظام قضایی ایجاد کنند.

معظم له اضافه کردند: در عین حال که تشکر می کنیم از زحمات کسانی که مخلصانه زحمت می کشند و کار می کنند، اما معتقدیم این کافی نیست و باید تحولی در تشکیلات قضایی پیدا شود. خوشبختانه آقای رییسی سوابق زیادی در دستگاه قضایی دارد، ایشان پیچ و خم ها را می داند باید بنشینند و مشکلات را شناسایی کنند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: گاهی اوقات جرم های بزرگ و کلان واقع می شود و بعد دستگاه ها خبردار می شوند؛ در رسانه ها نوشته بودند در یکی از همین پرونده هایی که اخیرا در جریان است، 242 حساب بانکی برای پسر هشت ساله اش باز کرده بود، چرا باید اجازه داد چنین اتفاقی رخ دهد؟

ایشان با تاکید بر هوشیاری و مراقبت دستگاه های امنیتی و نظارتی و دیگر نهادهای ذیربط در این خصوص، ابراز داشتند: چرا باید اجازه داد مشکل به این درجه از بزرگی برسد و تازه می خواهیم آنها را به دادگاه بکشانیم، این قابل قبول نیست که مفسدان اقتصادی ما دارای جرم های فوق العاده سنگین هستند و بعضی از آن ها اموال کلانی را بر می دارند و فرار می کنند و تازه ما متوجه می شویم. چرا دستگاه های نظارتی از این گونه مسائل غافل باشند و هنگامی که کار فوق العاده سنگین شد ورود کنند. اینها زیبنده و سزاوار نظام اسلامی نیست.

معظم له با تاکید بر این که برای پیشگیری از وقوع جرم همه باید دست به دست هم دهند، اظهار داشتند: آن دستگاهی که این همه حساب در آن برای یک نفر باز شده بود مگر حراست نداشت که از وقوع این اتفاق بی خبر باشد؟ مگر مسئولین بانک از این مسأله باخبر نبودند که به آن ها اجازه دادند که این تعداد حساب باز کنند؟

ایشان در پایان فرمودند: امیدواریم این تذکرات خیرخواهانه مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه رضایت مردم سبب قوت نظام اسلامی و ناامید شدن بیگانگان است و موجب رضایت خداوند است.

تاریخ انتشار: « 1397/12/22 »

Makarem.ir 4 سال قبل
دشمنان داخلی
0 0 5660 421

دشمنان داخلی

0 0 5660

دشمنان در مقابل انقلاب راه به جایی نخواهند برد | عوامل تزلزل داخلی است
خطری از ناحیه دشمن بیرونی انقلاب را تهدید نمی کند چهل سال گذشت هر چه کردند به جایی نرسیدند، اما خطر از داخل وجود دارد؛ امیدواریم با عملکرد درست بتوانیم این انقلابی که نتیجه خون هزاران شهید و ایثارگری ها و جانفشانی های بسیار است را تا ظهور حضرت صاحب الامر(عج) حفظ کنیم

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با بیان این که اسلام و انقلاب به وسیله دشمنان از بین نخواهد رفت و آنها هرچه تلاش و برنامه ریزی کنند راه به جایی نخواهند برد، گفتند: به عقیده ما عوامل تزلزل انقلاب از داخل است؛ سه گروه هستند که می توانند از داخل به انقلاب ضربه بزنند، گروه نخست گروهی هستند که نغمه اختلاف سر می دهند، طرفداران اختلاف از عوامل تزلزل انقلاب محسوب می شوند.

ایشان گفتند: گروه دوم کسانی هستند که تنها به منافع شخصی خود فکر می کنند؛ گروه سوم افراد تندرو هستد که راه را اشتباه می روند و با عملکرد خوب سبب می شود به تدریج اکثریت مردم جدا شوند؛ قرآن بر میانه روی و اعتدال تاکید می کند. «كَذلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا» و نیز می فرماید : «وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا؛ هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن، (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حدّ (نیز) دست خود را مگشای، تا مورد سرزنش قرار گیری و از کار فرومانی!»

معظم له تصریح کردند: من درباره آنهایی که قمه می زنند گفته ام اینها عاشق امام حسین(ع) هستند اما راه را اشتباه می روند؛ تندروها نیز علاقه به انقلاب دارند اما راه را اشتباه می روند.

ایشان افزودند: رهبر بزرگوار انقلاب قبل از 22 بهمن با صراحت فرمودند شعارهای اختلاف انگیز و شخصی ندهید ولی در همین راهپیمایی قم عده ای شعارهایی نامناسبی دادند؛ این قبیل تندروی ها ضربه می زند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که خطری از ناحیه دشمن بیرونی انقلاب را تهدید نمی کند، گفتند: چهل سال گذشت هر چه کردند به جایی نرسیدند، اما خطر از داخل وجود دارد؛ امیدواریم با عملکرد درست بتوانیم این انقلابی که نتیجه خون هزاران شهید و ایثارگری ها و جانفشانی های بسیار است را تا ظهور حضرت صاحب الامر(عج) حفظ کنیم.

ایشان در ادامه درس خارج خود با اشاره به حدیث شریف حضرت رسول الله(ص) «أفضل المؤمنين إسلاما من سلم المسلمون من لسانه و يده و أفضل المؤمنين إيمانا أحسنهم خلقا» به تبیین نکات اخلاقی پرداخت.

معظم له با بیان این که مسلمان واقعی کسی است که آزار او به دیگران نرسد، اظهار داشتند: متاسفانه در زمانی زندگی می کنیم که به وسیله فضاهای آلوده بسیاری درباره یکدیگر بدگویی می کنند و تهمت می زنند؛ این بیگانگی از اسلام و آموزه های حیات بخش آن است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآورشدند: حسن خلق یکی از ویژگی های مهم مؤمنان است، متاسفانه ما از تاثیر و برکات این مساله غافل هستیم؛ با زبان و بیان خوب و روی گشاده و ادبیات صحیح می توان حتی بدترین دشمنان را رام کرد.

ایشان در ادامه با تاکید بر این که اسلام یک دین اجتماعی به تمام معنا کامل است، گفتند: اگر همین دو دستور اجرایی و عملی شود جامعه اصلاح می شود.

معظم له اضافه کردند: نتیجه گرفتاری های امروز جوامع کج خلقی و بدخلقی است، متاسفانه در جامعه به خاطر کوچک ترین اتفاقات به یکدیگر بد و بیراه می گویند و اتفاقات ناخوشایندی رخ می دهد.

تاریخ انتشار: « 1397/11/24 »

Makarem.ir 4 سال قبل
زندانیان مهریه
1 0 4057 267

زندانیان مهریه

1 0 4057

نامه معظم له به رئیس قوه قضائیه بابت مهریه های سنگین و زندانیان مهریه

Makarem.ir 5 سال قبل
تذکر به رئیس جمهور
0 0 5364 467

تذکر به رئیس جمهور

0 0 5364

 اخیرا آقای رییس جمهور محترم چند جمله درباره مساله حجاب و فضای مجازی بیان کرده که متاسفانه هر دو زننده بوده است، ان شاء الله در این مورد مفصل صحبت خواهیم کرد ولی الان با اشاره ای می گذرم.

معظم له با بیان این که مساله حجاب جزو مسائل ضروری تمام مذاهب اسلامی است، گفتند: رییس جمهور که در ابتدای کار قسم خورده ارزش های اسلامی را حفظ کند، باید حفظ کند؛ ما اگر این همه شهید و اسیر و جانباز دادیم، برای حفظ ارزش های اسلامی بوده، اگر با همه گرفتاری ها و مشکلاتی که داریم در منطقه قدرت اول هستیم بر اثر اسلام است.

ایشان خطاب به رییس جمهور تاکید کردند: شما رییس جمهور یک کشور اسلامی هستید نه یک کشور دموکراتیک و سکولار.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: درباره فضای مجازی هم سؤال کنید ببینید چقدر مفاسد پیدا شده است، ما مخالف استفاده از تکنولوژی های نوین نیستیم، اما چشم و گوش بسته نباید بود، باید جلوی مفاسد را گرفت.

معظم له اضافه کردند: از برخی قضات دادگستری شنیدم که می گفتند اکثر طلاق هایی که واقع می شود مربوط به وسوسه های ناشی از فضای مجازی است؛ کسی نمی گوید فضای مجازی را حذف کنید، اصلاح کنید.

معظم له بیان داشتند: این که ایشان می گوید نباید جلوی خواست مردم ایستاد، حرف درستی نیست، بالاخره در هر کجا یک اقلیت متخلف و وظیفه نشناس پیدا می شوند؛ اگر همه چیز را باید به اختیار عموم بگذاریم پس  در تعزیزات و دادگستری را ببندیم، این چه حرفی است؟

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفتند: با همه احترامی که برای رییس جمهور قائل هستیم، این اشتباهات را باید ایشان اصلاح کند.

ایشان افزودند: یکی از اصول سیاست این است که اگر در جایی گرفتاری بغرنجی پیدا شد با مسائل حاشیه ای مردم را سرگرم می کنند، حالا که این گرانی های بیدادگر و مشکلات اقتصادی پیدا شده سراغ این مساله برویم تا مردم سرگرم شوند، این کار درست نیست.

معظم له در ادامه درس خارج خود گفتند: نکته دیگر که جا دارد در اینجا به آن اشاره کنیم این است که باید دنیا را خوب بشناسیم تا تصمیم صحیح بگیریم، بر دنیای امروز در واقع هیچ قانونی حاکم نیست، همه به دنبال حفظ منافع خودشان هستند؛ در فرانسه هفته هاست که بلوایی به پا شده است، عده زیادی دستگیر، عده ای کشته و عده ای هم زخمی شده اند؛ اما صدایی از کسی در نمی آید و کسی دم از حقوق بشر نمی زند.

ایشان یادآورشدند: اگر یک صدم این اتفاقات در کشور ما بود چه بلوایی به راه می انداختند و می گفتند ایران از بین رفت و متلاشی شد، اما در قبال این اتفاقات همه ساکت هستند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: همچنین رییس جمهور آمریکا هر دو پای خود را در یک کفش کرده و می گوید باید آنچه من درباره دیوار مکزیک می گویم را کنگره تصویب کند، دیکتاتوری از این بدتر می شود؟ اگر در کشور ما بود چه اتفاقی می افتاد و چه حرف هایی درباره ما و مسؤولان ما می زدند؟

ایشان با تاکید بر این که باید دنیا را بشناسیم، گفتند: ما با چنین دنیایی روبرو هستیم، با اینها می خواهیم قرارداد ببندیم و تعامل کنیم؟ اگر درست بشناسیم کلاه سرمان نمی رود، وقتی کلاه سر ما می رود که در باغ سبزها و وعده های آنها را باور کنیم.

معظم له تاکید کردند: تنها راه در این دنیا قوی شدن است، اگر قوی نشویم دچار مشکل خواهیم شد، هیچ حساب و کتابی در این دنیا در کار نیست، امیدواریم خدا ما را از شر دشمنان و اشرار حفظ کند و بتوانیم راه صحیح را به سوی سعادت دنیا و آخرت بپیماییم.

Makarem.ir 4 سال قبل
شرکت در انتخابات؛ وظیفه شرعی و اجتماعی
0 0 5029 678

شرکت در انتخابات؛ وظیفه شرعی و اجتماعی

0 0 5029

حضرت آیت ‌الله العظمی مکارم ‌شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، سخنان مهمی درباره انتخابات بیان کردند.

ایشان با اشاره به برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه، تصریح کردند: شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: اگر شرکت کنیم قدرت و قوت ما حفظ می شود، من تاکید می کنم حتی اگر فرضاً کسانی نظام را قبول نداشته باشند، اما به یقین کشور خود را قبول دارند و برای ماندن این کشور مسألۀ انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد همچنین اگر بعضی از افراد از بعضی نهادها گله داشته باشند و گلۀ آنها هم برحق باشد نباید از انتخابات قهر کنند؛ راهپیمایی روز 22 بهمن پشت دشمن را لرزاند؛ باید بار دیگر با حضور گسترده در پای صندوق های رای پشت دشمن را بلرزانیم.
معظم له در ادامه به بیان تفاوت های دموکراسی غربی با دموکراسی اسلامی پرداخت و فرمودند: در دموکراسی غربی خط قرمزی وجود ندارد، یک عده گردن کلفت زد و بند می کنند، افراد را می خرند، سرمایه داران افراد را می بینند و پول می دهند و زد و بند می کنند تا در آینده در خدمت منافعشان باشند و در نتیجه افراد سرمایه دار روز به روز قوی تر و افراد فقیر روز به روز ضعیف تر می شوند.

ایشان اظهار داشتند: در انتخابات غربی مسائل اخلاقی حاکم نیست، ما دموکراسی و انتخابات داریم اما دموکراسی و انتخابات ما اسلامی است، ما خطوط قرمز زیادی هم داریم؛ کسی که نامزد می شود باید «بینه و بین الله» خود را لایق این مسؤولیت بداند، اگر برای نام و شهرت و استفاده های مادی می رود این نخستین مخالفت با دستورات اسلام است.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم‌ شیرازی تاکید کردند: مردم هم که انتخاب می کنند باید سراغ افراد شایسته بروند و مسائل قومی، قبیله ای و جناحی نباید در این موضوع دخالت داشته باشد؛ جناح بندی در انتخابات درست نیست، باید معیار ما شایسته سالاری باشد.

 ایشان افزودند: برخی کاندیداها ممکن است با برخی ثروت مندان محلی زد و بند کنند که هزینه تبلیغاتشان را بدهند و آنها بعداً به ایشان خدمت کنند؛ باید از این امور پناه به خدا برد، این انحراف از اصول اسلامی و گناه کبیره است.

ایشان در ادامه به اهمیت رعایت نکات اسلامی و اخلاقی در مسائل تبلیغات انتخاباتی اشاره کردند.

معظم له در این زمینه با بیان این که در تبلیغات انتخاباتی دروغ گفته نشود، وعده های غیر عملی و نادرست داده نشود، ابراز داشتند: فرد باید به صورت صحیح به معرفی خود بپردازد، نکته دیگر این که تخریب دیگران به هر قیمتی که باشد حرام است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: اخیرا گفته و شنیده می شود در فضاهای مجازی شروع به تخریب کرده اند، این مساله به هیچ وجه دینی نیست؛ نکته دیگر پرهیز از اسراف و تبذیر در مسائل تبلیغاتی است.

ایشان افزودند: کاری نکنیم که انتخابات سرچشمه اختلافات و عداوت ها در آینده شود، بعد از پایان انتخابات باید دوستانه به یکدیگر تبریک بگویند، من تاکید می کنم همه به موازین دینی، اخلاقی و اسلامی پایبند باشند.

معظم له اظهار داشتند: مردم را نباید مایوس کرد، غلو هم نباید کرد، ما بدون شک مشکلاتی داریم اما افتخارات و دستاوردهای زیادی هم داریم که مایه مباهات است، امنیت این کشور در هیچ کجا نیست؛ اداره کردن کشور در شرایط سخت تحریم کار ساده ای نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآورشدند: امیدواریم همه به این نصایح عمل کنند و هر کس هر عقیده ای داشته باشد، در پای صندوق های رای حاضر شود؛ امیدواریم خداوند متعال به مردم توفیق دهد آبروی نظام، اسلام و دین را در این انتخابات حفظ کنند و این انتخابات پیروزی های فراوانی در آینده داشته باشد.

Makarem.ir 4 سال قبل